عضو نظام صنفی رایانه‌ای:
خدمات صنایع داخلی با مدل‌ مناسب بازاریابی شبكه‌ای قابل توسعه است


نداشتن آشنایی كافی با نت‌ورك ماركتینگ و نبود كار كارشناسی علمی ‌و دقیق در كشور ما باعث شده تمام زوایای این پدیده دیده نشود و متاسفانه به جای فرصت به تهدید تبدیل شود، در حالی كه كشورهای موفق در سطح كلان مدیریتی با شناسایی نقاط ضعف و قدرت پدیده‌ها، تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌كنند.

نعمت نشاط - عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای كشور - در گفت‌وگو با خبرنگار MLM با بیان این مطلب اظهار كرد: چگونگی برخورد و سازماندهی در سطح كلان در رویارویی با پدیده‌ها‌ی جدید از جمله بازاریابی شبكه ا‌ی مهم و در بقای آن تاثیرگذار است؛ در ورود پدیده‌های جدید چهار عامل رخ خواهد داد و عواملی چون تهدید،‌ فرصت،‌ ضعف و قدرت در برابر پدیده‌های جدید قرار می‌گیرند و با باید شناسایی نقاط ضعف و قدرت آن را تحلیل كرد.

نشاط با اشاره به اهمیت نگاه با درایت به پدیده‌های جدید گفت:‌ برداشت‌های سطحی كه در ابتدای ورود مباحثی چون بازاریابی شبكه‌یی انجام شد، متاسفانه جراید و مراجع دولتی تعبیرهای اولیه و ساده‌ای داشتند به گونه‌ای كه خرید و فروش اینترنتی را زیر سوال می‌برد، در حالی كه دنیا به سمت این نوع كسب و كار پیش می‌رود.

عضو هیات مدیره‌ سازمان نظام صنفی تصریح كرد:‌ بزرگ نمایی جنبه‌های تهدیدآمیز باعث شده است مردم تلاشی برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها انجام ندهند، در حالی كه صنایع مختلفی چون صنایع دستی و دیگر صنایعی كه نیاز به توجه دارند با این روش بازاریابی، قطعا مورد حمایت قرار گرفته و رشد خواهند داشت.

او افزود: اما با این دیدگاه ریشه‌ آن خشكانده شده است، در شرایطی كه صنایع داخلی با مدل‌های مناسبی از بازاریابی شبكه‌ای می‌توانند خدمات را توسعه بخشند.

نشاط خاطر نشان كرد:‌ در كشور ضریب نفوذ بیمه یك‌دهم استانداردهای بین‌المللی است و بازاریابی شبكه‌ای می‌تواند فرصتی باشد برای ارتقای خدمات بیمه‌ ای در كشور اما چون به عنوان تهدید معرفی شده است اقدام به استفاده از آن كار سختی است.

به گفته‌ او باید در نظر داشت كه بازاریابی شبكه‌ ای انواع مختلفی دارد كه چهار مدل آن مرسوم است و سه مدل از نظر اقتصادی مردود اعلام شده و در كشورهای مختلف انجام نمی‌شود؛ مدلی كه از نظر اقتصادی معقول است مدلی است كه ایجاد ارزش افزوده كند و اشتغال را به همراه داشته باشد.

عضو هیات مدیره‌ سازمان نظام صنفی ‌ ادامه داد: یكی از پارامترهایی كه برای مدل معقول بازاریابی شبكه‌ ای باید در نظر گرفته شود كالا محور بودن آن است، كالایی كه از نظر اخلاقی،‌ اجتماعی و فرهنگی تعریف شده باشد و همچنین قیمت آن با در نظر گرفتن نحوه‌ خاص بازاریابی تغییر نكرده باشد، همچنین افراد برای عضویت در زنجیره‌های بازاریابی مجبور به پرداخت حق عضویت نباشند و خریدار كالا را به خاطر نیاز واقعی كالا خریداری كند.