شرکتهای بازاریابی شبکه ای باید انجمن تشکیل دهند
یک استاد دانشگاه در گفتگو با MLM :شرکتهای بازاریابی شبکه ای باید انجمن تشکیل دهند
بازاریابی شبكه ای نوعی روش بازاریابی است كه ساختار مشخص شدهای برای شناخت و تعیین نحوه تبلیغ كالا به شمار میرود و به گفته كارشناسان خدمات صنایع داخلی با مدل مناسب بازاریابی شبكهای قابل توسعه است و بهرهگیری بازاریابی شبكهای به معنای واقعی به رشد چرخه اقتصادی كشور كمك میكند.
رشد و توسعه بازاریابی شبكهای در كشور با روشهای نادرستی كه اصطلاحا هرم كثیف یا دسیسه هرمی نامیده میشوند (نظیر پنتاگونو و گلدكوئیست) كه جامعه را با مشكلات عدیدهای روبرو ساخت، همراه شده است؛ عجیب اینكه با تمام تیترهای خبری منفی و برنامههای تلویزیونی باز شاهدیم كه بسیاری با آرزوهای پولدار شدن جذب گروههایی با نام سوداگران میشوند و این در حالی است كه این شبكهها و عوامل آنها تمركز كلاهبرداری خود را بر روی شهرهای كوچك قرار دادهاند.
این سوال وجود دارد كه به راستی چرا از چنین ابزار سودمندی به جای مبادله كالا و ایجاد خدمات ارزش افزوده برای كلاهبرداری استفاده میشود؛ به نظر میرسد توسعه فنآوری در كشور با توسعه فرهنگ استفاده از بازاریابی شبكهای همراه نبوده است و لازم است تا نهادهای مسوول فرهنگ و نهادهای توسعهی فنآوری، توانمندی فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را به یاری طلبیده و در بهرهگیری از ابزارهای فنآورانه مخاطبان شبكههای ارتباطی به كار گیرند.
از آنجا كه قانونی مبنی بر منع استفاده از هرگونه شبكههای بازاریابی جهت تبلیغ در مجلس هفتم تصویب شده و به گفته كارشناسان اجرایی شدن این ساز و كار میخواهد كه توانمند كردن مردم گام نخست است. اهمیت پرداختن به حقوق مسوولیتها نكته مهمی است كه باید به رسمیت شناخته شود، چرا در كشور برای بازاریابی شبكهیی مسولیتپذیری در مبادلهی كالا لحاظ نشده است و باید به پشتوانه و تدوین آن كمكی به تجارت شبكهیی كرد.
در همین راستا خبرنگاران MLM با چند تن از اساتید رشته بازاریابی و فناوری اطلاعات گفتگوهایی انجام داده اند که به مرور زمان منتشر خواهد شد.
بازاریابی شبكهیی مناسب نیازمند چارچوب، استانداردسازی و نظارت است
فرامرز فتحنژاد - عضو هیات علمی دانشگاه - نبود چارچوب و استانداردسازی و ضعف ناظر در جریان بازاریابی شبكهای را از دلایل به وجود آمدن شركتهای دسیسه هرمی دانست در حالی كه باید اعتباری برای شركتهای عضو شبكه قایل شد؛ وجود انجمن صنفی مناسب در كشور، وجود شركتهای هرزه را كمتر میكند و تبلیغات اینترنتی را منسجم خواهد كرد تا نظارت دقیق روی این شركتها انجام شود.
وی ادامه داد: در كشورهای پیشرفته بازاریابی شبكهای توسط انجمن صنفی غیردولتی به نام انجمن صنفی جهانی فروش مستقیم قانونمند میشود و شعباتی را در كشورهای مختلف دارد كه در این انجمن - WFDSA - بیش از 52 كشور عضو هستند و با حمایت دولتهای منطقه و عضو، مقررات و استانداردهای بازاریابی الكترونیكی را قانونگذاری و نظارت میشود؛ شركتهای عضو اعتبار دارند چرا كه از استاندارد ویژه برای جمعآوری حفظ آدرسهای email برخوردارند.
منبع خبر : MLM در تاریخ ۱۳۸۶ دهم مرداد ساعت 00:39:31